Tweede 6-assige Sermac-betonpomp ooit in België

https://media.mercedes-benz.be...

Mercedes-Benz Trucks heeft nog maar eens een unieke Arocs op de Belgische wegen gezet. Onlangs breidde Yvaga & Ondernemingen Van Gaeveren immers haar vloot uit met een complete 6-assige betonpomp. Hiermee schrijft het verhuurbedrijf geschiedenis, want in ons land rijdt er slechts één ander soortgelijk exemplaar rond.

Yvaga & Ondernemingen Van Gaeveren N.V. legt zich toe op de verhuur van betonpompen, betonmixers, kippers, containers, betonwerken, grondwerken, transport, … In België is het bedrijf marktleider in de sector van het vervoer van stortklaar beton. Voor het transport van product naar diverse bouwwerken beschikt het bedrijf over een eigen wagenpark met een veertigtal betonmixers en een twintigtal betonpompen. Het laatste jaar werd sterk geïnvesteerd in de vernieuwing van dit wagenpark. Zo werden al vijftien betonpompen vervangen. Hierbij valt de keuze steevast op Sermac in combinatie met een truck van Mercedes-Benz. “Dit zijn uiterst betrouwbare voertuigen”, legt zaakvoerder François Van Gaeveren uit. “Bovendien is het een investering die ook nog op termijn rendeert. Op de tweedehandsmarkt is er immers wereldwijd een kopersmarkt voor de combinatie van Sermac en Mercedes-Benz.”

De nieuwe betonpomp werd in zijn totaliteit bij invoerder Bonneux uit Sint-Truiden besteld. Yvaga & Ondernemingen Van Gaeveren N.V. koos voor de grootste betonpomp in het gamma: de Sirio 6RZ65‑X. ‘Grootste’ mag hier vrij letterlijk worden genomen: naast een debiet van 150 m³ bedraagt de gieklengte maar liefst 65 meter. Dit hoogstandje is mogelijk dankzij een opbouw uit zes delen die apart scharnieren. Geert Groeninckx, Technical Sales Support bij Mercedes-Benz: “Zo’n grote en zware betonpomp kan niet op eender welk chassis worden gebouwd. Dat Sermac resoluut voor de Arocs van Mercedes-Benz koos, mag geen verrassing wezen. Niet alleen is deze truck dankzij zijn hoge vermogen even betrouwbaar op het terrein als op de weg. Ook is Mercedes-Benz de enige vrachtwagenconstructeur die een chassis op maat maakt, wat in dergelijke applicaties een absolute noodzaak is. Voor deze betonpomp werd een 4-assige 4451 kipper met twee voorassen van 9 ton en twee aandrijfassen van 13 ton versterkt met twee extra stuurassen die elk een capaciteit van maximaal 9 ton hebben. Deze versterkte Arocs werd na ombouw rechtstreeks naar Italië gebracht om daar in de fabriek van Sermac te worden opgebouwd. Een sterk staaltje maatwerk.”